Zákon proti neprofesionálním realitním makléřům se letos opět nestihne. Vláda ho nechá přepracovat.

25 let se o něm mluví a ještě ho nikdo neviděl… Pokud toho o realitním trhu moc nevíte, asi vás překvapí, že většina realitních makléřů zákon o realitním zprostředkování vítá. Ani realitním makléřům se nelíbí, že jejich profesi škodí mnoho osob a společností, které chtějí na realitním zprostředkování profitovat, bez jakýchkoliv morálních zábran a věcné zodpovědnosti za výsledek, bez profesní cti a hrdosti na svou práci.

Legislativní rada vlády navíc přerušila projednávání očekávaného realitního zákona. Odborníci se obávají, že se kvůli tomu zákon letos opět nestihne schválit. Návrh zákona tak jak byl po mnoha letech a projednávání připraven a pravděpodobně i po přepracování bude značně polovičatým řešením.

Realitní trh formují vedle realitních kanceláří a makléřů také jejich klienti. Zkuste si dát inzerát na prodej jakékoliv nemovitosti a přemýšlet nad tím co od realitních makléřů uslyšíte. “Pracujeme pro prodávající zdarma, neplatíte provizi” [tzn. provizi platí kupující kterého ještě nemáme, budeme ale muset hájit jeho zájmy v obchodu] “U nás nepodepisujete výhradní smlouvu”  [tzn. podle občanského zákona i ústní dohoda je platným závazkem, vy se ale předem nedozvíte jeho podmínky] “Máme kupce na vaši nemovitost” [(ačkoliv ji ani makléř ještě neviděl) tzn. dejte nám nemovitost do nabídky, kupující se nám snad nějaký ozve]. Všechny tyto výroku které makléři říkají, jen odráží to co chtějí prodávající slyšet. Prodávající neustále říkají: „Klidně nemovitost nabízejte, já vám ale nic nepodepíšu. Chci si nemovitost prodávat sám.“ Všechny tyto výroky jsou důvodem, proč jsou lidé nespokojení s prací realitních makléřů. Všechny tyto výroky jsou důvodem, proč se frustrovaní realitní makléři, aby se nějak uživili uchylují ke lživým tvrzením, trikům a podvodům. To rozhodně pro ně není omluvou ale jen odráží potřebu vzdělávat nejen realitní makléře, ale také klienty.

Po uvolnění podnikatelského prostředí v naší zemi se zde začal formovat i realitní trh. Živelně a neregulovaně. Nebylo kde se práci realitního makléře naučit. Realitní makléři toho věděli jen o málo více než jejich klienti. Makléřem se dodnes může nazývat kdokoliv, kdo si opatří živnostenský list. Dokonce i specialistou na reality, apod. Certifikace se v některých společnostech dá jednoduše „vysedět“ na školení. Po nemovitostech byla poptávka a tak se prodávalo, jak kdo uměl. Stačilo zveřejnit inzerát a čekat až začne zvonit telefon.

Doba se změnila s nástupem internetu a jeho rozšířením do běžného života. Dnes není problém pro kohokoliv dát světu vědět, že máte nemovitost na prodej. Realitní trh jako by zaspal. Stále mnoho zprostředkovatelů vykonává svou činnost stejně jako před léty. Každý má po ruce mobilní telefon s fotoaparátem a internetem – každý může být realitním makléřem a prodávat nemovitost.  Tak proč platit drahou provizi realitkám? Realitku nepotřebuji, prodám si nemovitost bez realitky a ušetřím.

# Pokud máte atraktivní nemovitost za nízkou cenu a máte štěstí na slušného kupujícího, tak ušetříte na provizi. Dost pravděpodobně ale také nezískáte nic navíc, co vám může nabídnout jen skutečný realitní profesionál. O čem je řeč? Více peněz, Bezpečí obchodu a Ušetřený čas.

  • Více peněz: Dnes kdy je poptávka po nemovitostech velká, není neobvyklé že se prodávají nemovitosti i několik hodin po zveřejnění nabídky. pokud je to váš případ a radujete se, jak jste vyzráli nad realitním trhem, je pravděpodobné, že jste mohli za prodej nemovitosti i po odečtení provize realitní kanceláře vydělat o desítky i stovky tisíc více. Možná jste ale v opačné situaci, kdy jste cenu své nemovitosti nadhodnotili a inzerujete už řadu měsíců, bez velké odezvy. Pak zřejmě rovněž přijdete o peníze protože pokud budete stejným způsobem chtít prodat, musíte dát slevu pod cenu, za kterou jste mohli prodat novinku na trhu. Nebo svěřit prodej někomu, kdo ví co dělá.
  • Bezpečí obchodu: Říká se, že reality jsou jako fotbal. Každý si myslí že jim rozumí. Je to opravdu tak? Ve skutečnosti se setkávám každý den s klienty, kteří se při nakládání se svým majetkem řídí pověrami (zaměňovanými za selský rozum) a strachem. Díky vysokým hodnotám o které v realitách jde, se na realitním trhu pohybuje mnoho podvodníků, kteří velmi dobře ví jak na nezkušeného prodávajícího. Navíc lze nesprávným postupem přijít o čas a peníze také prostou chybou v procesu prodeje nemovitosti.
  • Ušetřený čas:  Říká se, že čas jsou peníze a v realitách to platí dvojnásob. Čas potřebujete na vyhledání kupujícího, vedení prohlídek se zájemci i k realizaci převodu. Čas potřebujete také k tomu abyste si vyzkoušeli slepé cesty a napravili zbytečné chyby které jste udělali, protože jste prostě nevěděli, jak to udělat napoprvé správně. Učený z nebe nespadl. Svůj čas věnujte raději své rodině, koníčkům, nebo své práci, protože v realitách opravdu čas znamená peníze.

# Realitní trh v ČR je desítky let deformován přístupem realitních kanceláří a jejich klientů. Než čekat na realitní zákon, je lepší při prodeji nemovitosti nedávat možnost amatérům a podvodníkům.

Práce realitního makléře je pro mne koníčkem a životním stylem. Neustále se vzdělávám a sleduji nové trendy. Investuji nemalé částky do technologií a nástrojů, které mi pomáhají rychleji prodávat nemovitosti klientů. Věnuji mnoho prostředků i času do budování vztahů s klienty, protože vím, že spokojený klient rád dá doporučení svým známým a zajistí práci na další období. Jsem profesionál a nelžu klientům za účelem rychlého zisku, protože si uvědomuji, že bych si tím kazil své dlouho budované dobré jméno, které znamená stabilní a dlouhodobé příjmy i v budoucnu.

Dokud budou klienti, kteří ignorují profesní zkušenost realitních makléřů a vyžadují po profesionálním makléři aby pracoval tak jak si oni myslí že to je nejlepší, budou současně nespokojení s jejich prací a výsledky. Dokud budou makléři, kteří na tuto hru přistoupí, bude pověst realitních makléřů nedobrá.

Denně pracuji pro své klienty, kteří chtějí prodat nemovitost bezpečně, rychle a s co nejvyšším ziskem. Nástroje které k tomu používám se mohou lišit dle konkrétní situace a nemovitosti. Cíl je ale stále stejný udělat společně dobrý obchod ke spokojenosti všech stran.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *